Yksi asia päivässä – nro 8: Seleeni – tärkeä antioksidantti

Seleeni parantaa vastustuskykyä eli suojaa tulehduksilta. Se lisää HDL-kolesterolin tuotantoa ja sen on tutkittu ehkäisevän syöpiä. Seleeni suojaa meitä raskasmetallien vaikutukselta ja ehkäisee mm. verisuonten kalkkeutumista.  

Puutos edesauttaa mm. sydän- ja verisuontitauteihin sairastumista, tiettyjen syöpien lisääntymistä, erilaisten rappeumien ja kudosvaurioiden syntymistä ja raskasmetallivaurioita. Seleeni on elohopean vastavaikuttaja eli antagonisti. Jos on altistunut elohopealle (esim. amalgaamipaikkoja hampaissa), onkin entistä tärkeämpää huolehtia siitä, että seleenitaso pysyy riittävänä, sillä elohopea vähentää kehon seleeniä. Seleeniä tarvitaan myös kilpirauhasten toiminnassa muuntamaan T4 varastohormonia aktiiviseen T3 muotoon.

Seleeni siirtyy elintarvikkeisiin, kuten lihaan, sisäelimiin, maitotuotteisiin ja viljaan, maaperään lisätyistä lannoitteista ja eläinten rehusta. Sen sijaan luomuviljeltyjen tuotteiden seleenipitoisuus on matala, koska seleenipitoisia luomulannoitteita ei ole saatavilla. Seleeniä saadaan suuremmissa määrin merikaloista, kuten silakasta, turskasta, lohesta ja makrillista sekä katkaravuista, koska ne syövät seleenirikasta merikasvillisuutta. Sitä on luontaisesti merilevässä. Tyypillisiä seleenipitoisia kasvikunnan tuotteita ovat para-, saksan- ja cashewpähkinät, seesaminsiemenet ja kidneypavut, mikäli niiden kasvumaaperä on sisältänyt seleeniä.

Ravintolisänä seleeni on myrkyllistä suurina pitoisuuksina. Siksi onkin tärkeää noudattaa suositusannostusta tai konsultoida ravinnon ammattilaista seleenin puutteen hoitamisessa.

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email