Yksi asia päivässä – nro 7: Sinkki – yksi vastustuskyvyn kulmakivistä

Edelleen pysymme vastustuskyvyn tarvitsemissa suojaravintoaineessa. Vuorossa magnesiumin, C- ja D-vitamiinien jälkeen on sinkki, joka voidaan nimetä tärkeimmäksi hivenaineeksi. Se toimii myös antioksidanttina, kuten myös A, C, E-vitamiinit ja seleeni, eli ehkäisee hapetusstressiä ja näin ennen aikaisesti vanhettavia rappeumasairauksia. Kuten muutkin hivenaineet, sinkki toimii entsyymireaktioiden ylläpitäjänä ja kiihdyttäjänä 200 entsyymisprosessissa. Suurin osa siitä on sitoutunut luustoon, mutta sitä löytyy myös mm. sisäelimistä ja lihaksista.

Sinkki on välttämätön mm. kasvulle, makuaistille ja miesten sukuhormonien tuotannolle. Sinkkiä tarvitaan myös siittiöiden tuotantoon, joten sinkin puute voi aiheuttaa hedelmättömyyttä. Vastustuskyvyn, haju- ja makuaistin sekä ruuansulatuksen heikentyminen, haavojen heikko paraneminen ja aivotoiminnan sekä mielialan häiriöt ovat tyypillisiä puutosoireita. Sinkin puute vaikuttaa ihon, hiusten ja kynsien lisäksi myös suolistoepiteelin kuntoon ja voi näin aiheuttaa suolisto-ongelmia.

Parhaita sinkin lähteitä ovat eläinkunnan tuotteet, kuten liha, kana, maksa, kananmuna ja merenelävät, koska eläinperäinen sinkki imeytyy paremmin. Kasvikunnan tuotteista, kuten pavuista, pähkinöistä, siemenistä, kaurasta, kokojyväriisistä, kurpitsasta ja herneistä saa myös hyvin sinkkiä. Kasvikunnan sinkin huonompi imeytyminen johtuu niiden sisältämästä fytiinihaposta, joka sitoo sinkkiä.

Keskimäärin suomalaisen pitäisi saada riittävästi sinkkiä ravinnosta, mutta esim. akne, raskaus ja imetys, vegaanius, laihdutus, yksipuolinen ruokavalio ja imeytymishäiriö tai suolistosairaus lisäävät sinkin tarvetta lisäravinteesta. Sinkki ja magnesium ovat antagonisteja eli toistensa vastavaikuttajia. Jos magnesiumia saadaan merkittävästi sinkkiä enemmän, johtaa se pidemmän päälle sinkin puutoksen ja päinvastoin. Tämä vuoksi on tärkeää, että molemman todella tärkeän suojaravintoaineen saanti on tasapainossa.

🍗🥚🍤

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email