Yksi asia päivässä – nro 6: D-vitamiini – varmista riittävä taso

Olethan ottanut D-vitamiinin purkista läpi talven? Jos et, nyt D-vitamiinivarantosi on matalimmillaan juuri kun immuniteettia tarvitaan kevätflunssan, ja koronan, ehkäisyssä. Kannattaa siis ottaa se purkki esille😊

Aurinko paistaa taas, mutta saammeko riittävästi D-vitamiinia auringon valosta? Suomen leveysasteilla joudumme odottelemaan vielä hetken. Kesäaikaan, noin kolmen kuukauden ajan, riittää 15-20 minuutin kokovartaloaltistus ilman auringonsuojavoiteita auringossa muutaman kerran viikossa täydentämään D-vitamiini varaston 1-2 kuukauden tarpeisiin. Eli tällöin et välttämättä tarvitse ravintolisää, mutta lokakuun alussa kannattaa vitamiinipurkki kaivaa taas esille.

Auringon UVB-säteily saa ihon muodostamaan D-vitamiinia. D-vitamiini toimii hormonin kaltaisesti. Sitä tarvitaan kalsiumin imeytymisessä ja tämän takia D-vitamiinin puute aiheuttaa osteoporoosia. Lihaskrampit ja -kouristukset voivat niin ikään aiheutua D-vitamiinin puutteesta. Riisitauti piinasi aiemmin Suomessakin D-vitamiinin ja kalsiumin puutoksesta kärsiviä lapsia aiheuttaen osteomalasia eli pehmentäen luuston.

Monesti kysytään ja käydään kiistelyä julkisuudessa, paljonko on riittävä määrä D-vitamiinilisää. Se riippuu lähtötasostasi ja miten hyvin käyttämäsi tuote sinulla imeytyy. Nämä ovat yksilöllisiä juttuja, eikä näin yksiselitteistä vastausta ole. Tutkimukset ovat osoittaneet, että syöpään sairastuneilla henkilöillä on laidastaan alhaiset D-vitamiinitasot. Kertooko tämä mahdollisesti, että syöpäriski on suurempi, kun D-vitamiinitasot ovat alhaiset? Siihen ei ole vielä löydetty yksiselitteistä vastausta. Yli 75 nmo/l D-vitamiinitason on tutkittu ehkäisevän osteoporoosia ja yli 100 nmol/l tason on esitetty ehkäisevän syöpiä, hermoston rappeumatauteja, verenkiertotauteja ja diabetesta, mutta tätä tutkitaan edelleen (Lääkärikirja Duodecim).

Rasvaisesta kalasta, sienistä ja soijatuotteista saamme jonkin verran D-vitamiinia, mutta se ei riitä täyttämään päivittäistarvetta. Tämän vuoksi Suomessa lisätäänkin D-vitamiinia margariineihin (en suosittele käyttöä) ja osaan maitotuotteista, jotka nekään eivät sovi kaikille.

Suosittelen D-vitamiinitasosi (S-D-25) mittauttamista esim. Puhdin kautta https://www.puhti.fi/. Koodilla ravintoluotsi10, saat testistä 10 % alennuksen. Tuloksen saatuasi tiedät, minkä verran mahdollisesti tarvitset D-vitamiinivarastoosi täydennystä.

Bikiinit/simmarit siis esille ja auringon lämpöä odottamaan. Pian se on täällä! ☀️

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email