Yksi asia päivässä – nro 5: C-vitamiini – pitää flussan loitolla

Näinä päivinä C-vitamiinin saannin tärkeys korostuu entisestään. Sillä on nimittäin merkittävä rooli immuunijärjestelmän toiminnassa. Lisäksi se toimii antioksidanttina eli ehkäisee hapetusstressiä ja tätä kautta ennenaikaista ikääntymistä. Se sitoo kehossamme raskasmetalleja niiden poiskuljetusta varten, se on välttämätön haavojen paranemiselle ja sitä tarvitaan mm. kollageenin ja steroidihormonien muodostumisessa. Silti usea suomalainen, etenkin mies, kärsii C-vitamiinin puutteesta.

C-vitamiinia saamme tuoreista kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Suositus olisikin syödä niitä vähintään 800 g päivässä. Kuulostaa paljolta, mutta ei se ole – aamiaisappelsiini painaa n. 200 g, välipalasmoothieen saa helposti upotettua 200 g vihanneksia, marjoja ja hedelmiä, lounassalaatissa on helposti 200-300 g tuoretta, välipalaomena painaa n. 150 g ja illalliselle alkusalaatti ja 200 g parsa-kukkakaali-porkkana-kesäkurpitsa sekoitusta. Hups siitähän tuli jo yli kilo😊 Näitä on hyvä vaihdella päivittäin, sillä jokaisessa värissä on omat terveyttä edistävä fytokemikaalinsa. Viisi väriä lautasella ja sateenkaari päivässä on hauska tavoite myös lapsille.

Tuoreus on tärkeää C-vitamiinin lähteille, sillä ruoka-aineiden kypsennys tuhoaa herkästi kuumennusherkän C:een. Paras kypsennys kasviksille onkin kevyt höyrytys, jolloin C-vitamiinista säilyy 70-85%. Marjat ja hedelmät kannattakin syödä tuoreena tai suoraan pakasteesta otettuna. Muulla tavalla säilötyistä C-vitamiini on jo kadonnut.

Vesiliukoiset vitamiinit (C ja B-vitamiinit) eivät varastoidu, vaan niitä tulee saada tasaisesti päivän mittaan. Kova urheilu ja stressi kuluttavat normaalia enemmän C-vitamiinia. Nyt korona-aikaan itse käytän ravintolisänä vielä 3000 mg C-vitamiinia päivässä – 1000 g heti aamulla, toiset 1000 g ennen lounasta ja viimeiset 1000 g ilta kuudelta. Kovin myöhään C:tä ei kannata nauttia sen piristävän vaikutuksen takia.

C-vitamiinien puutos saattaa edesauttaa allergioiden puhkeamista, väsymystä, haavojen hidas paranemista, hiusten huonokuntoisuutta tai lähtöä, mustelmaherkkyyttä, korkeaa kolesterolia sekä heikentää vastustuskykyä flunssalle, mutta myös lisätä vakavimpien sairauksien kuten syövän ja sydäntaudin riskiä. Aiemmin keripukki oli yleistä mm. merimiesten keskuudessa. Nykyään harvemmin C:n puutos enää vie hampaat suusta.

Lisäravinteena käytettäessä C-vitamiinista on hyvä tietää, että askorbiinihappo saattaa ärsyttää vastaa ja aiheuttaa ripulia, esim. Puhdas+ natriumaskorbaattijauhe on vatsaystävällisempi, ns. liposomimuotoinen C on varsin tehokas, sillä liposomit kuljettavat vitamiinin verenkierrosta varmimmin suoraan soluihin ja pitkävaikutteinen C on muodossa, joka vapauttaa vitamiinia hitaasti päivän mittaan elimistön käyttöön.

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email