Yksi asia päivässä – nro 19: Rikki – vaikuttaa metylaation kautta geenien luentaan

Rikkiä on käytetty kautta aikojen kylpyhoitona kipuihin ja särkyihin. Jo troijalaisen sotilaat lievittivät haavojaan kylpemällä rikkipitoisessa vedessä. Rikkiä löytyy jokaisesta solustamme ja vaikka sitä on kehossa noin prosentti kehon painosta, tarvitsemme tätä välttämätöntä hivenainetta vain hivenen.

Rikkiä tarvitsevat iho, lihakset, rustot, nivelet, hiukset ja kynnet, mutta erityisen mielenkiintoinen rooli sillä on maksan toiminnan ja metylaation osana. Maksan kakkosfaasi tarvitsee kysteiiniä ja metioniinia, joissa molemmissa rikki on osana, toimiakseen tehokkaasti. Siinä vaiheessa maksa muuttaa myrkyt, kuten käytetyt hormonit, raskasmetallit ja lääkkeet vesiliukoiseen muotoon, jolloin ne on helpompi poistaa kehosta. Rikki toimii olennaisena osana jokaisessa solussamme tapahtuvassa metylaatiossa yhdessä folaatin, B6- ja B12-vitamiinien kanssa.

Metylaatio on kemiallinen reaktio, joka tapahtuu soluissamme kaiken aikaa. Se on yksi tärkeimmistä tekijöistä geeniemme ilmentymisessä eli ympäristötekijöiden vaikutuksessa geeniemme toimintaan. Jos metylaation kannalta kriittisiä ainesosia puuttuu, ongelmia voi esiintyä mm. solun jakautumisessa ja energia-aineenvaihdunnassa. Toimiessaan hyvin metylaatio korjaa soluvauriot ja muodostaa hermovälittäjäaineita, kuten serotoniinia, dopamiinia ja adrenaliinia, joilla on vaikutusta mielialaan ja käyttäytymiseen. Oikeanlainen metylaatio vaikuttaa myös estrogeenien ja testosteronien toimintaan ja poistumiseen kehosta. Metylaatioon voidaan vaikuttaa ravinnolla ja elintavoilla. Mm. B-vitamiini- ja rikkipitoisten ruoka-aineiden runsaalla lisäyksellä voidaan sujuvoittaa geneettisesti heikompia aineenvaihdunnan prosesseja eli vaikuttaa epigenetiikkaan.

Parhaita rikin lähteitä ovat lihan, siipikarjan, kalan ja kananmunien lisäksi sipulit, valkosipuli, kaali, ruusukaali, pavut ja herneet. Rikki imeytyy aminohappoihin sitoutuneena: kysteiinina, joka muodostuu elimistössä, ja metioniinina, joka on välttämätön aminohappo eli keho ei sitä valmista. Rikki toimii myös glutationin, kehon valmistaman antioksidantin, osana. Metioniinista ei yleensä ole pulaa edes vegaanilla, jos ruokavalioon kuuluu riittävästi palkokasveja, pähkinöitä ja siemeniä.

Mikäli metioniinista olisi puutetta, se ilmenisi ruokahaluttomuutena, huonovointisuutena ja energian tuotannon heikkenemisenä. Korkea sinkkitaso voi vähentää kehon rikkitasoa.

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email