Yksi asia päivässä – nro 19: Prebiootit – ruokkivat hyviä suolistobakteereita

Prebiootit ovat sulamattomia hiilihydraatteja, pääsääntöisesti kuituja. Ne edistävät suolistossa yhden tai useamman hyvänlaatuisten bakteerien kasvua ja aktiivisuutta paksusuolessa.

Hyviä prebioottisten kuitujen lähteitä ovat sipuli, valkosipuli, purjo, parsa, pavut, linssit, kikherne, juurekset kuten maa-artisokka, sikuri, omena kuorineen, banaani, pähkinät, pellavansiemenet ja kokojyvä ohra – mikäli suolisto sietää näitä. Muun muassa inuliini, jota monet prebiootit sisältävät, voi aiheuttaa vatsaoireita herkkävatsaisille.

Useat prebiootit, kuten sipulit, pavut ja omena lukeutuvat myös FODMAP-ruokavalioon, joka on esimerkiksi ärtyneen suolen oireyhtymän rauhoittamiseen tarkoitettu väliaikainen ruokavalio. On tärkeää saada suolisto kuntoon, jotta tärkeät prebiootit eivät jää pois päivittäisestä ruokavaliosta liian pitkäksi aikaa. Inuliinikuitu esimerkiksi edistää hyvien bakteerien kasvua, lisää kalsiumin ja magnesiumin imeytymistä sekä auttaa alentamaan kolesterolia.

Suolistomikrobiston koostumus riippuu pääosin elämäntapa- ja ympäristötekijöistä. Mikäli ruokavaliosta puuttuvat monipuoliset kuidun lähteet, suolistomikrobisto yksipuolistuu ja sen kyky muun muassa immuniteetit ylläpitäjänä heikkenee. Hyvä keino monipuolistaa bakteerikantaa, on vaihdella prebiootin lähteitä päivittäin. Tämä on tärkeää, sillä tiettyjen bakteerien pitkään jatkunut puutos voi johtaa liikalihavuuteen, ruuansulatusongelmiin ja jopa autoimmuunisairauksiin.

Kuituja ruokanaan käyttäviä bakteereita ovat Prevotella, Bifidobacterium ja Lactobacillus. Prebioottien käyttö edistää näiden probioottisten bakteerien lisääntymistä. Suoliston epätasapaino tilassa voidaan käyttää prebioottivalmisteita, kuten maa-artisokkajauhetta, tukemaan suolistomikrobiston tasapainottamista.

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email