Yksi asia päivässä – nro 18: B12-vitamiini eli kobalamiini

Kobalamiini kuuluu B-vitamiineihin, mutta se poikkeaa monessa asiasta muista B-vitamiineista. Se mm. sisältää kobolttia, muut B-vitamiinit eivät sisällä hivenaineita. Toiseksi sen imeytymisprosessi poikkeaa muista, sillä se tarvitsee imeytyäkseen sekä vatsahappoja, proteiinia että erikoisen kuljettimen nimeltään ’sisäinen tekijä’, jota erittyy mahalaukussa. Vaikka B12 on vesiliukoinen, kuten muutkin B-vitamiinit, se on uudelleen käytettävissä ja varastoituu kehoon, enimmäkseen maksaan.

B12-vitamiinia käytetään kahdessa tärkeässä entsyymissä, joilla on useita toimintoja. Ensimmäinen näistä entsyymeistä aktivoi proteiineja, erityisesti metioniinia, jolla on tärkeä rooli DNA:n kopioinnissa. Mikäli solut eivät kopioidu oikein, mutantit solut voivat esimerkiksi aiheuttaa syöpää. B12-vitamiini on mukana myös terveen sperman muodostuksessa yhdessä pyridoksiinin (B6) ja folaatin kanssa. Osana metylaatiota saadaan aikaan myös melatoniin muodostuminen eli B12-vitamiinilla on vaikutusta uneen. Metylaatiosta lisää myöhemmin.

Toinen B12-entsyymitoiminta liittyy energian tuotantoon ja hemoglobiinin ja punasolujen muodostukseen, johon se osallistuu yhdessä muiden B-vitamiinien kanssa.

Bakteerit, sienet ja levät tuottavat B12-vitamiinin eläinkudoksiin. Erityisen hyviä B12-vitamiini lähteitä ovat punainen liha, erityisesti maksa, siipikarja ja riista. Myös rasvaisissa kaloissa on korkea B12-pitoisuus. Kananmunat sekä maitotuotteet, erityisesti luonnonjogurtti, sisältävät niin ikään B12-vitamiinia.

Erityisesti ikääntyneillä ja vegaaneilla esiintyy B12-vitamiinin puutosta. Tämän vuoksi vegaanit saavat B12-vitamiinin pistoksena 1-3 kuukauden välein. Matala vatsahappojen taso, erityisesti happosalpaajien käyttö, heikentää huomattavasti B12-vitamiinin imeytymistä. Kun B12, folaatti ja pyridoksiini toimivat tiiviisti yhdessä ja tiedämme, että folaatista on laajasti puutosta suomalaisen parissa ja pyridoksiinistakin on osalla puutetta, mitä hyötyä on syödä pelkää B12-vitamiinilisää? B-vitamiinikompleksi olisi vaikutukseltaan parempi vaihtoehto.

Ravintolisänä käytettäessä B12-vitamiinin muodolla on merkitystä. Tutkitusti aktiiviset muodot metyyli- ja adenosiinikobalamiini imeytyvät huomattavasti syanokobalamiinia tehokkaammin.

B12-vitamiinin puutosoireiden kehittyminen vie aikaa, koska kehon varastot voivat riittää useamman vuoden. Jos henkilö on ryhtynyt vegaaniksi vasta aikuisiällä, puutosoireet ilmenevät vuosien saatossa. Oireisiin lukeutuvat mm. pernisiöösianemia (sisäinen tekijän puuttuessa), keskittymis- ja muistihäiriöt, huono immuniteetti, uniongelmat, käsien puutuminen ja pistely, ruokahaluttomuus ja pitkälle kehittyessä dementia.

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email