Yksi asia päivässä – nro 17: Kupari – väripigmenttinä hiuksissa, iholla ja silmissä

Hippokrateen kerrotaan käyttäneen kuparia sairauksien hoidossa jo 400 eKr., silti sen käyttöä tutkitaan edelleen. Vaikka kuparia tarvitaan äärimmäisen vähän, kehossa sitä on yhteensä vain 75 mg, sillä on todella tärkeitä tehtäviä lukuisissa kehon entsyymireaktioissa. Ensimmäinen kahdesta merkittävimmästä tehtävästä liittyy energia-aineenvaihduntaan. Kupari on mukana kuljettamassa rautaa punasolujen muodostamiseen sekä glukoosin muuttamisessa energiaksi.  Toinen näistä tehtävistä liittyy keskushermoston entsyymitoimintaan, eritoten aivotoimintaan.

Mielenkiintoista kuparissa on se, että se toimii hiustemme, ihomme ja silmiemme värin lähteenä. Kuparin puute saattaakin aiheuttaa hiusten ennenaikaista harmaantumista. Olenkin pohtinut tätä geneettisestä näkökulmasta, että voiko meillä nuorempana harmaantuvilla olla geenimutaatio, joka estää kuparin tehokkaan käytön, vaikka sen saanti on kunnossa 🤔. Kuparia tarvitaan myös tehokkaaseen kilpirauhasen toimintaan sekä kollageenin muodostumiseen, jotta mm. iho pysyy kiinteänä ja nivelet notkeina.

Kupari on myös tärkeä antioksidantti eli se auttaa kehoa torjumaan happiradikaaleja ja sen rooli valkosolujen muodostuksessa tekee siitä tärkeän immuunipuolustuksen kannalta. Kuparin vajeesta kärsii osa suomalaisista. Selkeä puutoksen tunnusmerkki on anemia eli ei pelkästään raudan puutos aiheuta anemiaa, vaan sitä voi saada aikaan myös kuparin tai B12-vitamiinin puutos, mikäli keho ei kykene valmistamaan B12-vitamiinia itse. Muita kuparinpuutokseen liitettyjä merkkejä ovat mm. korkea LDL-kolesteroli, hiustenlähtö, painonnousu sekä masennus.

Kuparia voi olla kehossa myös liikaa, sillä hormonaalinen ehkäisy lisää kehon kuparia. Tällöin tulee helposti vajausta sinkistä, koska kupari ja sinkki ovat vastavaikuttajia eli kun toista on huomattavasti liikaa, laskee toisen määrä. Myös liika rauta, kalsium ja magnaani voivat laskea kuparin määrää. Toisaalta kupari tarvitsee C-vitamiinia ja seleeniä toimintoihinsa. Liika fruktoosin käyttö sekä vatsahappojen puute vähentävät kehon kuparimäärää.

Monista eri ruuista löytyy vähän kuparia. Enemmälti sitä on mm. äyriäisissä, sisäelimissä, seesami- ja auringonkukansiemenissä, kookosmaidossa, cashewpähkinöissä, avokadossa, parsassa, valkosipulissa, pavuissa, soijapavuissa ja kauraleseessä. Kuparia on käytetty myös rannekkeissa, joiden tarkoitus on ollut lievittää kipua ja tulehdusta esim. nivelreumassa periaatteena ilmeisesti, että kuparia imeytyy iholta verenkiertoon.

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email