Yksi asia päivässä – nro 13: Rauta – puutos naisilla yleistä

Kehossa rautaa 3,5-4,5 g, josta on 60 % punasoluissa. Raudan tärkeä tehtävä onkin hapen kuljetus hemoglobiinin osana. Se osallistuu myös glukoosin muuttamiseen energiaksi ja on tärkeä tekijä immuunijärjestelmässä mahdollistaen reaktioita, jotka suojaavat soluja vapailta happiradikaaleilta.

Rauta ja kupari ovat vastavaikuttajia, jolloin toisen ollessa kovin korkealla, laskee se toisen määrää. Niinpä hormonaalinen ehkäisy, laskee raudan määrää. Toinen tekijä ovat kuukautiset. Hedelmällisessä iässä olevien naisten raudan tarve 70 % korkeampi (14,8 mg/vrk) kuin miesten tai menopaussin ohittaneiden naisten (8,7 mg/vrk). Raudanpuute on yleistä naisilla ja arvioidaankin 25-40 % naisista kärsivät siitä jossain vaiheessa elämästään.

Rautaa esiintyy luonnossa kahdessa muodossa: eläinperäisenä hemirautana ja ei-hemirautana kasveissa ja maitotuotteissa. Hemirauta on paremmin imeytyvä raudan muoto. Imeytymistä heikentävät tanniinit (kahvi, tee, punaviini, omenamehu), polyfenolit (punaviini, suklaa, monet vihannekset ja hedelmät), fosforihappo (hapotetut juomat, olut), sinkkilisä ja isot kalsiummäärät sekä alhainen mahahapon määrä (etenkin happosalpaajien käyttö). Rautavalmiste onkin paras nauttia tyhjään vatsaa vähintään puoli tuntia ennen syömistä.

C-vitamiini parantaa raudan imeytymistä ja siksi sitä käytetäänkin monissa rautavalmisteissa. A-vitamiini, kupari ja kalsium toimivat yhdessä raudan kanssa kehon reaktioissa, joten molempia tarvitaan, jotta reaktiot saadaan aikaan.

Tyypillisiä raudan puutosoireita ovat väsymys, hengästyminen, huimaus, suorituskyvyn heikkeneminen, hauraat kynnet, kipeä kieli, halkeilevat suupielet, kalpeus ja tarttuvat sairaudet. Parhaita lähteitä eläinperäisiä raudan lähteitä ovat maksa, naudan-, lampaan- ja riistaliha ja kasviperäisiä kikherne, pavut, herneet, lehtikaali, pinaatti ja kuivatut aprikoosit.

Liiallinen rauta on sekä myrkyllinen että huonojen bakteereiden ruoka, joten rautalisiä ei kannata syödä ennen kuin raudanpuutteesta on varmuus. Hemoglobiini kertoo veressä olevan raudan määrän ja se on arvo, joka laskee viimeisenä anemian uhatessa. Varastorauta eli ferritiini on silloin jo painunut liian matalalle. Ferritiinin nosto on pidempiaikainen projekti ja vaatii hyvin imeytyvän rautavalmisteen. Erityisesti nestemäinen raudan on todettu imeytyvän monella hyvin. Kannattakin konsultoida luontaistuotekaupan myyjää vatsaystävällistä ja hyvin imeytyvää tuotetta etsiessä.

Vaikka USA:ssa ’rikastetaankin’ monia viljatuotteita metalliraudalla, se ei ole suositeltava rautalisä, vaan raudan tulee olla peräisin luontaisista lähteistä😊

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email