Yksi asia päivässä – nro 12: A-vitamiini – ihon ja limakalvojen kosteuttaja

Olen käsitellyt 11 ravintoon liittyvää asiaa yhden päivässä. Valittujen asioiden järjestys voi tuntua epäloogiselta, mutta minulla on ollut siinä selvä logiikka😊 Olen nimittäin valinnut alkuun ’itsestään selvyydet’: veden ja kuidun. Niiden riittävä saanti on kuitenkin osoittautunut kokemukseni mukaan haastavaksi. Suoliston toiminnan kannalta ja myös suolistomikrobiston näkökulmasta niiden molempien riittävä saanti on kuitenkin aivan välttämätöntä. Terve ja monipuolinen suolistomikrobisto taasen tukee hyvää immuniteettiä.

Seuraavaksi valitsin lisää ’immuniteettiä tukevia ravintoaineita’: rasvahapot, magnesiumin, D- ja C-vitamiinin, sinkin ja seleenin. Viimeimmäksi kirjoitin B-vitamiineihin kuuluvista folaatista, tiamiinista, riboflaviinista. Enkä pelkästään siitä syystä, että nekin osaltaan tukevat immuniteettia mahdollistaen entsyymireaktioissa kivennäis- ja hivenaineiden toiminnan, vaan siksi, että meillä suomalaisilla on niistä keskimäärin huutava pula. Tähän ’vajaan saannin ryhmään’ kuuluu myös C- ja D-vitamiini sekä seuraavaksi käsiteltävä A.  

Elimistö valmistaa A-vitamiinin retinoleista ja karotenoidesta. Aktiivimuodon nimi on retinoli ja se on eläinperäinen. Karotenoidit ovat kasviperäisiä ja normaalisti ne muuntuvat suolistossa A-vitamiiniksi, MUTTA 40 prosentilla meistä eurooppalaista on geenivirhe, joka estää karotenoidien muuntumisen A-vitamiiniksi. Eli turvataksesi A-vitamiinin saannin, eläinperäiset lähteet ovat varmoja valintoja.

Liiallisesta A-vitamiinin saannista varoitettiin erityisesti raskaana olevia naisia 80-luvulla, kun huomattiin, että tuotantoeläimien ravintoon oli lisätty liikaa A-vitamiinia, joka sitten kertyi niiden maksaan. Tämä luulo istuu edelleen tiukassa, vaikka pitoisuudet ovatkin normalisoituneet. Harmi, sillä maksa on erinomainen A-vitamiinin lähde. Sitä tarvitsi syödä vain kolmen viikon välein turvatakseen A-vitamiinin saannin. Lisäksi maksassa on runsaasti proteiinia, rautaa, seleeniä, C-vitamiinia sekä useita B-vitamiineja mm. folaattia. Nuoren eläimen tai luomueläimen maksa ei sisällä merkittäviä määriä raskasmetalleja. Raskauden aikana ei edelleenkään suositella maksan syöntiä, sillä A-vitamiinin liika saanti voi vaurioittaa sikiötä

Maksan lisäksi A-vitamiinin hyviä eläinperäisiä lähteitä ovat voi, kananmunat, juusto ja jogurtti sekä kaloista meillä päin harvinaisemmat makrilli ja sardiini. Kasviperäisiä karotenoidi lähteitä ovat monet punaiset, oranssit, keltaiset ja myös vihreät vihannekset ja hedelmät kuten porkkana, bataatti, kurpitsa, paprika, persikka, aprikoosi, meloni, mango ja papaija, parsakaali ja avokado.

A-vitamiini vahvistaa ihoa ja mm. suoliston ja hengitysteiden limakalvoa. Tämän takia retinolia on lisätty ihovoiteisiin ihon ikääntymistä ehkäisemään. A-vitamiini on erittäin tärkeä silmille hämäränäön kannalta. Se on myös tärkeä immuunijärjestelmälle, sille se tukee kateenkorvaa valkosolujen valmistukseen ja raudan kanssa se muodostaa punasoluja, se on merkittävä antioksidantti ja lisäksi lisääntymisen kannalta välttämätön. Se säätelee geenien luentaa yhdessä D-vitamiinin kanssa. Puutosoireet näkyvät kuivana ja hilseilevänä ihona, tulehdusarkoina limakalvoina, silmien kuivuutena, heikkona hämäränäkönä, suolistoepiteelin muutoksina, sukuhormonien tuotantohäiriöinä jne. jne. A-vitamiinin saannin turvaamiseksi suosittelen harkitsemaan maksan syöntiä vaikka kerran kuussa. Hyvin valmistettu maksa on erinomaista😊

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email