Yksi asia päivässä – nro 11: B2 eli Riboflaviini – osallistuu punasolujen tuotantoon

Riboflaviini on erityisen valoherkkä vitamiini, joka tuhoutuu herkästi auringonvalon vaikutuksesta. Siksi ruokatarvikkeita on hyvä säilyttää pimeässä.  Vaikka riboflaviinia esiintyy monessa elintarvikkeessa, sen puutoksesta kärsii suuri osa suomalaista miehistä (FinRavinto 2017). Se toimii antioksidanttina mm. ilmansaasteiden aiheuttamaa solujen hapettumista vastaan ja suojaa näin ennenaikaiselta ikääntymiseltä.

Erityisen hyviä riboflaviinin lähteitä ovat maitotuotteet, erityisesti luonnonjogurtti, kananmunat, kala kuten taimen, parsakaali, pinaatti, avokado, punainen liha, kana, kauralese, vehnäalkiot, kvinoa ja ruis. Sitä esiintyy myös marjoissa, hedelmissä ja pähkinöissä.

Riboflaviinilla on tärkeä rooli energian tuotannossa, kilpirauhashormonin muodostuksessa sekä punasolujen tuotannossa yhdessä raudan kanssa, jolloin raudan puute estää riboflaviinin toiminnan. Puutos aiheuttaa anemiaa, väsymystä, lihasheikkoutta ja haluttomuutta, pahimmillaan jopa hermostovaurioita. Riboflaviinin puutoksen yhteyttä migreeniin on myös tutkittu.

Muita tyypillisiä puutosoireita ovat suupielien halkeilu, kutiavat ja vuotavat silmät, ihottuma ja ihon halkeilu, ihon ja limakalvojen tulehdukset, hauraat kynnet, hiusten lähtö sekä masennus.

Lisäravinteena nautittuna riboflaviini värjää virtsan kirkkaan keltaiseksi. Sitä ei tarvitse pelästyä😊 Ylimääräinen riboflaviini, kuten muutkin vesiliukoiset B-vitamiinit kulkeutuu kehosta pois.

Kaikkien B-vitamiinien osalta on hyvä huomioida, että runsas alkoholin käyttö, stressi ja kova urheilu kuluttavat niitä moninkertaisesti, joten B-vitamiiniyhdistelmä ravintolisänä on hyvä ottaa tarvittaessa käyttöön.

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email