Yksi asia päivässä – nro 10: B1 eli Tiamiini – aivojen ja hermoston vitamiini

Tiamiini on ensimmäinen 1930-luvulla löydetty B-vitamiini. Koska muiden B-vitamiinien tavoin tiamiinikin on vesiliukoinen eikä se varastoidu, sitä on saatava ravinnosta joka päivä. Kehossa sitä on yhteensä vain 30 mg luurankolihaksissa, sydämessä, maksassa, munuaisissa ja aivoissa. Tiamiini onkin aivojen ja hermoston vitamiini sekä tärkeä antioksidantti eli se vahvistaa immuniteettiamme.

Ruuasta saamme tiamiinia reilusti vehnäalkioista, auringonkukan siemenistä ja vähärasvaisessa sianlihasta, mutta kohtuullisesti myös mm. täysjyvätuotteissa kuten pastasta sekä linsseistä ja pavuista. Myös kasvikset ja hedelmät sisältävät tiamiinia.

B-vitamiinit toimivat yhdessä eli synergisesti. Muiden B-vitamiinien lisäksi tiamiini tarvitsee magnesiumia ja mangaania, jotka mahdollistavat sen osallistumisen entsyymireaktioihinsa. Sekä suomalaisilla miehillä että naisilla on keskimäärin puutetta B1-vitamiinista (FinRavinto 2017 -tutkimus). Alkoholi, liiallinen kahvin ja teen juonti sekä tietyt lääkkeet vähentävät tiamiinia, kuten tekee myös ruuan prosessointi etenkin, jos jyvistä hiotaan ulkokuori pois. Myös liiallinen kuumentaminen tuhoaa ruuan tiamiinia.

Tiamiini mm. toimii entsyyminä reaktioissa, jossa glukoosi sekä rasva muutetaan energiaksi, auttaa säilyttämään terveen sydän-verisuonijärjestelmän, on elintärkeä terveelle hermostolle ja sen toiminnalle ja siksi se onkin erittäin tärkeä raskauden aikana. Tiamiini on välttämätön myös ruuansulatuksella, koska sitä tarvitaan suolahapon muodostumiseen mahalaukussa. Tyypillisiä puutosoireita ovat energianpuutteesta johtuva väsymys ja lihasheikkous, hermostuneisuus, keskittymiskyvyn puute, muistamattomuus, masennus, ruuansulatushäiriöt ja hermojen puutuminen, mutta myös sydämen tykytys ja hikoilu voivat johtua liian alhaisesta tiamiinitasosta.

Auringonkukansiemenet salaatissa tai vehnäalkiot jogurtin seassa ovat hyviä tiamiinin lähteitä, koska ne eivät vaadi kuumentamista. Hitaasti haudutettu possu ja höyrytetyt vihannekset säilyttävät myös osan tiamiinistaan😊

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email