Minun korona-arki

Millaiseksi minun korona-arkeni on muotoutunut? Luonnollista minulle on kertoa siit√§ ruuan kauttaūüėä


Aamulla herään ilman kelloa, mutta hyvissä ajoin tämän ihanan lisääntyneen valon myötä! Meille on mieheni kanssa tullut tavaksi, että syömme aamiaista pääosin vain viikonloppuisin. Näin kehon ehtii siivota itsensä pidemmän yöpaaston aikana kuolleista soluista ja muuta tarpeettomasta ja ruuansulatus saa aikaa levätä. Eli aamulla vain kahvi ja laadukasta oliivi- ja kalaöljy koneeseen.

Lounaalla onkin sitten oikeasti nälkä. Siihen tarvitaan tuoretta alkuun vihersmoothien tai runsaan värikkään salaatin muodossa ja pääruuaksi normaalisti kalaa, kanaa tai papuja, linssejä ja tofua vuorotellen runsaan kasvismäärä kera. Parsa on nyt suosiossa, mutta luomuparsakaali, -kukkakaali, -kesäkurpitsa ja -porkkanat ovat myös maukkaita. Siemenleipä voi olla siinä kylkiäisenä runsaalla avokado- ja paprikapäällisellä tai vaikka kokojyväriisiä, bataattia tai punajuuria uunitettuina.


Iltapäiväkahvin kanssa kaipaan jotain seuraksi, joten otan monesti kourallisen pähkinäsekoitusta tai riisikakun mantelivoilla tai tahinilla. Ennen kävelylenkkiä työpäivän jälkeen appelsiini tai omena antavat sopivasti energiaa ja niiden kuidut pitävät nälän loitolla.


P√§iv√§llinen on usein samantyylinen lounaan kanssa, sill√§ loput siit√§ sy√∂d√§√§n normaalisesti seuraavan p√§iv√§n lounaallaūüėä T√§llaista se on, kun molemmat tekev√§t t√∂it√§ kotona ja miehen runsaampi energiantarve t√§ytyy my√∂s tyydytt√§√§. Minulle riitt√§isi mainiosti joku hyv√§ keitto lounaalle esim. uusi lempparini kaali-jyv√§keitto (HS ohje), kanapulla-pinaattikeitto tai linssi-tomaattikeitto. Iltapalana sy√∂mme usein luonnonjogurttia vaihdellen marjojen kera ja tulee siihen lis√§tty√§ toisinaan my√∂s p√§hkin√∂it√§. Usein sen kruunaa viel√§ aivan ihana paikallisesti valmistettu ja maltilla makeutettu tyrnihillo (Kotkan Prisman kylm√§hyllyst√§).


Tosi t√§rke√§√§ minulle on erilaisten mausteiden sek√§ tuoreiden yrttien k√§ytt√∂. Niill√§ on maun lis√§ksi my√∂s terveysvaikutuksia. Viikonloppuna tein yl√§maankarjan jauhelihasta ranskalaisia lihapullia (HS ohje), johon k√§ytin tuoretta rakuunaa ja timjamia. Toisen ruuan kanssa oli itsetehty√§ salsaa. Se vaatii ehdottomasti tuoretta korianteria, kuten my√∂s meksikolainen munakas aamiaisella. Yrttej√§ voi pilkkoa my√∂s salaatin sekaan, se tuo ihan uusia makuvivahteita. Nyt alkaa villivihannekset nostaa jo p√§√§t√§√§n. Hain salaattiin leskenlehden kukkia ja vuohenputken versoja ‚Äď mukaan tuli sek√§ v√§ri√§ ett√§ makuaūüėä

Ruoka on minulle tosi tärkeää. Sen pitää maistua, tuoksua, näyttää houkuttelevalta ja täyttää sopivasti, mutta myös saada aikaan hyvä olo ja tuoda energiaa. Bongailen uusia reseptejä jatkuvasti lehdistä, netistä ja uutiskirjeistä. On minulle kertynyt hyllyllinen keittokirjojakin. Koska olen visuaalinen ihminen, minun täytyy nähdä, miltä ruoka tulee näyttämään.

Siit√§ muusta arjesta. Jumpat ovat j√§√§neet v√§h√§lle, mutta p√§ivitt√§iset k√§velylenkit luonnossa ovat rauhoittaneet mielt√§ ja virkist√§neet kehoa. Uskon, ett√§ asiat lopulta j√§rjestyv√§t ja kehittyv√§t oikeaan suuntaan alkukaaoksen j√§lkeen. Arvomaailmammekin saattaa kokea isomman muutoksen. Tulee tehty√§ enemm√§n valintoja terveys edelleen. Terveytt√§ ja jaksamista korona-arkeen meille kaikilleūüíó

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email