Minun korona-arki

Millaiseksi minun korona-arkeni on muotoutunut? Luonnollista minulle on kertoa siitĂ€ ruuan kautta😊


Aamulla herÀÀn ilman kelloa, mutta hyvissÀ ajoin tÀmÀn ihanan lisÀÀntyneen valon myötÀ! Meille on mieheni kanssa tullut tavaksi, ettÀ syömme aamiaista pÀÀosin vain viikonloppuisin. NÀin kehon ehtii siivota itsensÀ pidemmÀn yöpaaston aikana kuolleista soluista ja muuta tarpeettomasta ja ruuansulatus saa aikaa levÀtÀ. Eli aamulla vain kahvi ja laadukasta oliivi- ja kalaöljy koneeseen.

Lounaalla onkin sitten oikeasti nÀlkÀ. Siihen tarvitaan tuoretta alkuun vihersmoothien tai runsaan vÀrikkÀÀn salaatin muodossa ja pÀÀruuaksi normaalisti kalaa, kanaa tai papuja, linssejÀ ja tofua vuorotellen runsaan kasvismÀÀrÀ kera. Parsa on nyt suosiossa, mutta luomuparsakaali, -kukkakaali, -kesÀkurpitsa ja -porkkanat ovat myös maukkaita. SiemenleipÀ voi olla siinÀ kylkiÀisenÀ runsaalla avokado- ja paprikapÀÀllisellÀ tai vaikka kokojyvÀriisiÀ, bataattia tai punajuuria uunitettuina.


IltapÀivÀkahvin kanssa kaipaan jotain seuraksi, joten otan monesti kourallisen pÀhkinÀsekoitusta tai riisikakun mantelivoilla tai tahinilla. Ennen kÀvelylenkkiÀ työpÀivÀn jÀlkeen appelsiini tai omena antavat sopivasti energiaa ja niiden kuidut pitÀvÀt nÀlÀn loitolla.


PĂ€ivĂ€llinen on usein samantyylinen lounaan kanssa, sillĂ€ loput siitĂ€ syödÀÀn normaalisesti seuraavan pĂ€ivĂ€n lounaalla😊 TĂ€llaista se on, kun molemmat tekevĂ€t töitĂ€ kotona ja miehen runsaampi energiantarve tĂ€ytyy myös tyydyttÀÀ. Minulle riittĂ€isi mainiosti joku hyvĂ€ keitto lounaalle esim. uusi lempparini kaali-jyvĂ€keitto (HS ohje), kanapulla-pinaattikeitto tai linssi-tomaattikeitto. Iltapalana syömme usein luonnonjogurttia vaihdellen marjojen kera ja tulee siihen lisĂ€ttyĂ€ toisinaan myös pĂ€hkinöitĂ€. Usein sen kruunaa vielĂ€ aivan ihana paikallisesti valmistettu ja maltilla makeutettu tyrnihillo (Kotkan Prisman kylmĂ€hyllystĂ€).


Tosi tĂ€rkeÀÀ minulle on erilaisten mausteiden sekĂ€ tuoreiden yrttien kĂ€yttö. NiillĂ€ on maun lisĂ€ksi myös terveysvaikutuksia. Viikonloppuna tein ylĂ€maankarjan jauhelihasta ranskalaisia lihapullia (HS ohje), johon kĂ€ytin tuoretta rakuunaa ja timjamia. Toisen ruuan kanssa oli itsetehtyĂ€ salsaa. Se vaatii ehdottomasti tuoretta korianteria, kuten myös meksikolainen munakas aamiaisella. YrttejĂ€ voi pilkkoa myös salaatin sekaan, se tuo ihan uusia makuvivahteita. Nyt alkaa villivihannekset nostaa jo pÀÀtÀÀn. Hain salaattiin leskenlehden kukkia ja vuohenputken versoja – mukaan tuli sekĂ€ vĂ€riĂ€ ettĂ€ makua😊

Ruoka on minulle tosi tÀrkeÀÀ. Sen pitÀÀ maistua, tuoksua, nÀyttÀÀ houkuttelevalta ja tÀyttÀÀ sopivasti, mutta myös saada aikaan hyvÀ olo ja tuoda energiaa. Bongailen uusia reseptejÀ jatkuvasti lehdistÀ, netistÀ ja uutiskirjeistÀ. On minulle kertynyt hyllyllinen keittokirjojakin. Koska olen visuaalinen ihminen, minun tÀytyy nÀhdÀ, miltÀ ruoka tulee nÀyttÀmÀÀn.

SiitĂ€ muusta arjesta. Jumpat ovat jÀÀneet vĂ€hĂ€lle, mutta pĂ€ivittĂ€iset kĂ€velylenkit luonnossa ovat rauhoittaneet mieltĂ€ ja virkistĂ€neet kehoa. Uskon, ettĂ€ asiat lopulta jĂ€rjestyvĂ€t ja kehittyvĂ€t oikeaan suuntaan alkukaaoksen jĂ€lkeen. Arvomaailmammekin saattaa kokea isomman muutoksen. Tulee tehtyĂ€ enemmĂ€n valintoja terveys edelleen. TerveyttĂ€ ja jaksamista korona-arkeen meille kaikille💗

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email