Joulusta voi nauttia ilman ähkyä

Onko sinulla samoja kokemuksia joulupöydän antimia nautittuasi kuin itselläni? Ruuansulatus on kovilla ja vireys kateissa raskaan aterian jälkeen. Elokuvan katsominen sohvan nurkassa tai iltapäiväunet ovat päällimmäisenä ajatuksissa ennemmin kuin virkistävä ulkoilu tai seurapelit perheen kanssa. Jouluna voi onneksi myös nauttia, levätä ja palautua kevyempien valintojen avulla.

Miksi jouluruoka on raskasta ruuansulatukselle

Jouluaterialla syödään usein kaikki mahdollinen sekaisin – paljon proteiinia kinkun, kalkkunan ja kalan muodossa. Tärkkelystä aimo annos laatikkoruuissa, piirakoissa ja limpuissa. Mahdollisesti ruokajuomana jouluolutta tai punaviiniä. Jälkkäriksi sokerista kakkua, joulutorttuja, pipareita, glögiä, suklaakonvehteja… Syödään paljon ja usein, joten entinen ruoka ei ehdi sulaa ja siirtyä linjalla eteenpäin, kun uutta on jo tulossa. Tämä aiheuttaa monelle närästystä, turvotusta ja ummetustakin. Levollinen nautinto on silloin kaukana.

Miten tilannetta voi helpottaa

Funktionaalisen ravinto-opin mukainen ajatus ruokailujärjestyksessä ja ruokien yhdistelemisessä on, että ensin syötäisiin jotain tuoretta esim. alkusalaatin muodossa, jolloin pureskeltaessa ruuansulatusentsyymeitä alkaa muodostua jo suussa ja viesti kulkee ohutsuoleen, että tavaraa on tulossa ja entsyymeitä tarvitaan sielläkin. Pääaterialla proteiini (kala, kana, liha tai kasviproteiini) tulisi yhdistää kasviksien, juuresten ja rasvojen (öljyn) kanssa. Tärkkelysruuat (peruna, viljatuotteet, riisi) tulisi niin ikään syödä yhdessä kasvisten, juuresten ja rasvojen kanssa – erillään proteiinista.

Tämä johtuu siitä, että tärkkelysruoat sulavat emäksisten ruoansulatusnesteiden avulla ja proteiiniruoat tarvitsevat sulaakseen taas happamia ruoansulatusnesteitä.  Jos syödään samalla aterialla proteiini- ja tärkkelysruokia, mahanesteiden happamuus jää liian pieneksi proteiiniruuille, mutta on liian suuri tärkkelysruuille.  Tämän takia seka-aterian sulatus heikkenee ja hidastuu. Tästä voi seurata suolisto- ja aineenvaihduntahäiriöitä ja vatsa tuntuu liian täydeltä pitkän aikaa.  

Vaikka lanttu- porkkana- ja perunalaatikot sisältävä juureksia, ovat ne pitkään hautuneina kadottaneet suuren osan kuidustaan ja liisteröityneen niin, että ne enneminkin viivästyttävät suolen toimintaa kuin auttavat sitä. Juureksien uunittaminen onkin hyvä tehdä niin, että ne jäävät rapeiksi. Myös jouluna riittävä kuitujen ja veden saanti auttavat vatsan toiminnassa. Kasviksista tulee automaattisesti paljon kuituja. Vesi on hyvä janojuoma myös jouluna, vaikka sen ohessa nautiskelisikin sen lasillisen tai kaksi hyvää punaviiniä.

Kevyempiä valintoja

Huomaan aiemmin tehneeni monia asioita vanhasta tottumuksesta, koska näin lapsuuden kodissani oli tapana. En tullut kiinnittäneeksi huomiota, että usein nuo perinteiset jouluruokailutottumukset aiheuttivat ähkyn aterian jälkeen. Onneksi nuorissa löytyy niitä, jotka kyseenalaistavat vanhat tottumukset. On vegaaneja, laktovegaaneja tai pesco-/ovo-vegaaneja jne., jotka ajattelevat omaa, ympäristön ja eläinten hyvinvointia. Tällaisille vieraille ruokaa suunnitellessa täytyy miettiä, mitä perinteisen sijaan voisi tarjota. Ja netti on todellakin ohjeita pullollaan.

Viime jouluna keksin joulupöytään mm. Hasselbackan myskikurpitsan ja itämaiset uunijuurekset. Itseltäni jäi kinkku kokonaan maistamatta, koska sitä ei tehnyt mieli, vaan vegaaniset vaihtoehdot veivät voiton herkullisuudellaan ja väreillään. Myös savulohi kasvisten kanssa oli varsin onnistunut kombo. Makea puolikin oli varsin maltillinen: perinteinen karpalokiisseli ja tummasuklainen konvehti kahvin kanssa. Suklaat meillä ovat ajan myötä muuttuneet tummemmiksi, jotka sisältävät vähintään 70% kaakaota. Kaakao on herkullisen makunsa lisäksi tehokas antioksidantti.

Joulusta saa nauttia

Jos kuitenkin tekee mieli syödä kaikenlaista sekaisin ja vähän liikakin ja tulee tarvis lievittää ähkyä, aterian kera nautitut ruuansulatusentsyymit helpottavat oloa. Myös proteiinin sulamista helpottava mahalaukun suolahappo-pepsiinilisä auttaa proteiini pilkkoutumista, mutta on syytä huomioida, ettei valmiste sovi kaikille. Suolahappoa ei tule käyttää mm. vatsahaavan, pitkäisen tulehduskipulääkkeiden tai happosalpaajien käytön yhteydessä. Tällöin turvallisempi vaihtoehto on omenaviinietikkashotti ennen ruokailua.

Uskon vahvasti, että itseään kuulostelemalla siitä, mitä tekee mieli, milloin ja minkä verran, saa aikaan parhaan voinnin. Usein syömme liikaa kaikenlaista kohteliaisuudesta kokkia kohtaan. Olisi hienoa, jos kaikki aterialle osallistuvat otettaisiin sen suunnitteluun mukaan. Itse aion taas toteuttaa jo muutamana vuonna hyväksi havaitun perinteen: jokainen saa toivoa yhtä ruokaa joulupöytään. Minulle se on ehdottomasti mädit😊 Tänä vuonna jätän sen sekahedelmäkeiton tekemättä, sillä yritykseni elvyttää perinteitä ei kantanut hedelmää viime vuonna…

Ajatuksiani yhdistelmäsääntöjä kunnioittavasta joulumenusta:

Alkuruuaksi

pieni alkusalaatti marinoidun punasipulin kera

mäti, graavikala, smetana, sipuli & avokado tai

jouluiset sapakset (suomalaiset tapakset)

Pääruuaksi

kinkku & Waldorfin salaatti, lehtikaalihöystö, granaattiomenasalaatti tai

savukala & fenkolihöystö, marinoidut punakaalilohkot, rucola-viinirypälesalaatti tai

kalkkuna & Hasselbackan myskikurpitsa, uunitetut brysselinkaalit, viikunasalaatti tai

vegevaihtoehto edellisiä yhdistellen

Jälkiruuaksi

karpalokiisseli tai puolukkarahka

kahvi/yrttitee & pala tummaa suklaata

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email