4.5. Yksi asia päivässä – nro 14: E-vitamiini eli tokoferolit – ehkäisevät ennenaikaista vanhenemista

E-vitamiini kuuluu antioksidantteihin, jotka estävät hapetusstressiä ja ehkäisevät näin ennenaikaista vanhenemista. Se esiintyy neljässä eri muodossa, jotka kaikki toimivat synergisesti. Tämän vuoksi monipuoliset E-vitamiinin lähteet ovat tärkeitä. Puutosta esiintyy osalla meistä suomalaisista. Rasvaliukoisena E-vitamiini varastoituu kehoon ja sitä löytyy erityisesti verestä, aivoista, lihaksista, maksasta ja ihosta.

Vehnäalkiot, kasvi- ja oliiviöljyt, auringonkukansiemenet, mantelit, hasselpähkinät, avokadot ja aurinkokuivatut tomaatit ovat erityisen hyviä E-vitamiinin lähteitä. Vihreistä vihanneksista sitä löytyy pinaatissa ja lehtimangoldi.

C-vitamiini tehostaa E-vitamiinin toimintaa ja seleeni parantaa E-vitamiinin imeytymistä. Suolistosairaudet heikentävät imeytymistä ja vähärasvainen ruokavalio heikentää E-vitamiinin saantia. Rasvojen prosessointi, kuten margariinien valmistus, tuhoaa E-vitamiinia. Tupakointi taasen lisää sen tarvetta. Maksa aktivoi E-vitamiinin toiminnan, joten heikosti toimivat maksa heikentää myös sen saantia.

Keho tarvitsee E-vitamiinia mm. puolustautuakseen happiradikaaleja vastaan, suojaamaan ja auttamaan maksaa myrkyllisten kemikaalien käsittelyssä, suojamaan ihoa UV-säteilyn aiheuttamilta vaurioilta. E-vitamiinin on tutkittu vähentävän keuhko-, rinta- ja eturauhassyövän riskiä sekä mahdollisesti myös hidastavan Alzheimerin tautia.

E-vitamiini on erittäin tärkeä kehittyvälle alkiolle, sittemmin sikiölle ja lopulta syntyneelle lapselle antioksidanttina ensin istukan ja myöhemmin rintamaidon kautta. Se auttaa myös iholle levitettynä esim. palovammoihin ja vähentää arpien muodostumista.

Puutos voi aiheuttaa harmaakaihia, sydän- ja verisuonitautia sekä ääreishermoston ja ruuansulatuselimistön ongelmia. E-vitamiinin puute voi johtaa sukuhormonihäiriöihin ja aiheuttaa jopa steriliteettiä. Rasva-aineenvaihdunnan häiriöt, jollaisia kohonnut kolesteroli ja sappikivet ovat, esiintyy E-vitamiinin puutoksessa. Tyypillisinä oireina esiintyvät kuiva iho, allergiaoireet, PMS-häiriöt ja vaihdevuosioireet.   Siis todella tärkeä vitamiini sekä hormonitoiminnalle että aineenvaihdunnalle. Vältä siis vähärasvaista ruokavaliota ja käytä monipuolisesti käsittelemättömiä rasvanlähteitä😊

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email